Matemātika un fizika. Kā mācīt attālināti?

Aleksandrs Vorobjovs

Mārupes Valsts ģimnāzijas matemātikas un fizikas skolotājs

Kad tika izsludināta attālinātā mācīšanās, visi Mārupes Valsts ģimnāzijas skolotāji vienojās par kopīgu pieeju skolā kopumā, kā arī par specifiskām niansēm mācību jomās un vecumposmos. Visiem skolēniem ir pieejams tiešsaistes stundu, konsultāciju un darāmo darbu grafiks nedēļu uz priekšu. Sākumskolas klasēs aktivitātes ir sagrupētas pa dienām, savukārt pārējiem skolēniem tabula visai nedēļai ir sadalīta pa mācību priekšmetiem, lai skolēni varētu mācīties pašvadību. Katras dienas beigās visi skolēni aizpilda refleksijas aptauju par dienu, tādēļ klašu audzinātāji un mācību priekšmetu skolotāji tūdaļ redz, ja rodas kāda problēma un var to risināt. Skolēniem uzrakstījām padomus, kā mācīties attālināti, kā arī ieteikumus, kā veiksmīgāk saplānot darāmos darbus.

Tiešsaistes sarunājām vadīt mājaslapā Zoom.us, lai skolēniem nebūtu jāapgūst cita mājaslapa vai aplikācija katrā mācību priekšmetā. Zoom ir video konferenču rīks, kas ļauj tiešsaistes dalībniekiem rādīt to, kas notiek uz tava ekrāna. Tas ir ļoti ērti, jo skolēni var redzēt prezentāciju, dzirdēt skaidrojumus, iesaistīties ar komentāriem un jautājumiem. Skolēniem jauno saturu skaidroju, izmantojot interaktīvai tāfelei domāto programmu ActiveInspire, jo tā ļauj gan rakstīt ar peles kursoru vai teksta redaktoru. Noderīgs ir Zoom čats: skolēni var rakstīt ziņu visiem vai privāti, piemēram, tikai skolotājam. Tādējādi es varu reaģēt, ja kādam rodas neskaidrības, jautājumi vai labas idejas.

Ar čatu arī pārbaudu, vai skolēni patiešām seko līdzi stundai – ik pa laikam lūdzu atbildēt uz kādu jautājumu rakstiski. Tā kā visas stundas ierakstu, tad pēc stundas man ir pieejams arī čata ieraksts. Varu vēlreiz pārskatīt skolēnu atbildes, gatavojoties nākamajai stundai un izsecināt, kuri skolēni ir tikai pieslēgušies stundai, taču aktīvi tajā nav iesaistījušies. Ar šiem skolēniem tad uzreiz sazinos un noskaidroju situāciju.

Tiešssaistes stundu ierakstus ievietoju savā YouTube kanālā. Ja skolēns nevarēja pieslēgties stundai tiešsaistē vai arī vēlas kādu fragmentu noskatīties vēlreiz, tad ir tāda iespēja. Sākumā publicēju video kā Unlisted, proti, lai tie ir redzami tikai maniem skolēniem, taču pēc pāris dienām sapratu, ka varu noņemt no ekrāna logu ar skolēnu video, lai nepārkāptu viņu privātumu, un likt šos video publiski – lai var mācīties arī citu skolu skolēni. Es mācu matemātiku 5., 11. un 12.klasei. Ar 5.klasi apgūstam decimāldaļas, 11.klasē – prizmas un ar 12.klašu skolēniem gatavojamies centralizētajam eksāmenam matemātikā. Vēl ir pieejami video par 12.klases fiziku, konkrētāk, par kvantiem. Gatavojoties fizikas stundām, neaizstājams palīgs ir “Latvenergo” izveidotā mājaslapa fizmix.lv.

Pēc stundas skolēniem cenšos nodrošināt tādu mājasdarbu, kurā skolēni tūdaļ pēc izpildes var pārliecināties, vai ir izdarījuši pareizi, tādēļ izmantoju uzdevumi.lv sadaļu “Pārbaudes darbi” un šobrīd visiem Latvijas skolēniem un skolotājiem bez maksas pieejamo izdevniecības “Lielvārds” digitālo bibliotēku soma.lv. Man ļoti noderēja “Lielvārda” YouTube kanālā pieejamie skaidrojumi, kā soma.lv izmantot ne tikai kā elektronisko grāmatu krātuvi. Piemēram, tikai tagad uzzināju, ka šajā mājaslapā ir pieejama tāda sadaļa kā Viedgrāmata, kurā skolēns var izpildīt mājasdarbu un tūdaļ redzēt, kuri piemēri ir atrisināti pareizi. Ļoti pārdomāti ir tas, ka šie uzdevumi ir no “Lielvārda” mācību grāmatas, tādēļ skolēns var risināt uzdevumu vai nu mājasdarbu burtnīcā, skatoties drukātajā grāmatā, vai arī Viedgrāmatā.

Citiem paškontroles uzdevumiem no mācību grāmatas vai citiem resursiem piedāvāju atbilžu lapas. Piemēram, visu matemātikas centralizēto eksāmenu skaidrojumi un atbildes ir pieejamas šajā mapītē, kur skolēni var atrast manus un Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas matemātikas skolotāja Daiņa Kriķa risinājumus, jo, kā zināms, jebkuru matemātikas uzdevumu var atrisināt dažādos veidos.

Taču liela daļa matemātikas un fizikas uzdevumu ir tādi, kuriem neder automatizēts tests vai atbilžu lapa. Piemēram, uzdevumos par prizmām bieži ir jāraksta pamatojumi. Tad iedrošinu skolēnu rakstīt man WhatsApp čatā. Jāpiebilst, ka ne visi skolēni zināja, ka WhatsApp čatu ir iespējams atvērt datorā. Tas ir ļoti parocīgs risinājums, lai varētu pārskatīt atsūtītās risinājumu bildes un ātrāk uzrakstīt atbildi.

Pirmo divu nedēļu pieredze ar attālinātajām mācībām rāda, ka aptuveni trešdaļu laika man aizņem gatavošanās stundām un to vadīšana tiešsaistē, savukārt pārējās divas trešdaļas – individuāla komunikācija ar skolēniem čatā vai sazvanoties.

Attālinātajās mācībās skolēni nereti saka, ka viņiem trūkst uzmundrinājumu un atbalsta, kuru viņi vienmēr saņem, atnākot uz skolu. Ļoti noderīgs resurss, kā atjaunot skolēnu motivāciju mācībām, it sevišķi, eksaktajos mācību priekšmetos, ir “Latvijas Dzelzceļa” izveidotā mājaslapa steamup.lv. Tur var atrast interesantus uzdevumus, noderīgus materiālus skolotājiem un vecākiem un vēl daudz ko citu, taču mana mīļākā sadaļa šajā mājaslapā ir video, kuros visdažādāko jomu profesionāļi stāsta un rāda, kā eksaktie mācību priekšmeti noder viņiem katru dienu.

Kaut gan Accenture matemātikas konkursa MathScape.lv galvenā balva jau ir atradusi savu īpašnieci, tas joprojām ir ļoti noderīgs rīks, kā skolēniem iejusties programmētāja ikdienā, risinot šīs profesijas specifikai pietuvinātas reālas matemātiskās problēmas. Labi pameklējot, internetā noteikti var atrast vēl daudz citu labu veidu, kā motivēt skolēnus mācībām, ja viņiem attālinātajās mācībās sāk zust entuziasms.


Atpakaļ